siden 1986
batteri-ladesystemer  strømforsyning  dynamo-teknikk
© Jörg Becker 2020
Dynamo-Regulatorer
Hvorfor “høyeffektlading” og “ekstern regulator”? Alle dynamoer er dårlige batteriladere, men stortsett bare pga. reguleringen. Problemet med standardregulering Nesten hver dynamo som skal lade batterier har en intern, eller ekstern regulator. Vanlige regulatorer er såkalte W-regulatorer som ikke skal annet enn å holde en fast innstilt spenning konstant. Riktignok kan man forestille seg denne regulatoren som en liten maskinist med en av-på bryter i hånden. Han ser om det finnes spenning (V) iht innstillt verdi. Så slår han dynamoen på hvis det mangler spenning, og av når innstillt verdien er nådd. Er spenningen høy da korrigerer han ofte, men med kort avstand, er spenningen lav da korrigerer han med noe større intervall. Spenningen blir også lav når man tilkobler stor forbruk, dette blir utgjevnet ved å slå på i lengre perioder for å øke “strømmengden”, Thats it, og denne måten reguleringen er greit nok for alle batterier som ikke trenger særbehandling, så sant regulatorens spenning passer til spenningen som et batteri trenger. (se senere også på FAQ) Problemet er bare at dynamoprodusenter ikke kan vite hvilken type batteri hver forskjellig kjøretøy har eller trenger. Med det er produsentene tvunget enten å bruke penger, eller å lage en regulator som kanskje ikke er bra for mer enn etterlading av batterier som tidligere har hatt lite utlading, men som ikke skader batteriene med en gang. Med det blir ikke en gang dynamoen belastet med det den er beregnet for siden dynamoen bare gir lite effekt. Perfekt for dynamoprodusentens største kunde, nemlig bil og lastebilprodusenter og konsumenter, men dårlig for oss med store batterier som i tilleg tømmes med så mye at batteriene går i syklisk drift. For det igjen må man vite at batterier ligner en kemisk fabrikk, som har klare forutsetninger for at den i det hele tatt kan virke. Forutsetningen av dagens bly-syre batterier er temmelig like, uansett type først og fremst. Veldig enkelt forklart virker et blybatteri ved å omdanne blysulfat til blyoxyd og omvendt. Med det vandrer elektronene fra en side til andre side av batteriets positive og negative plater. Dette skjer om og om igjen, sliter litt, så litt mer og enda mer, og det går frem til den kemiske prosessen ikke lengre funker. Denne prosessen krever avhengig både type batteri, bruksmåte og hvor dypt utlading var enten mer eller mindre spenning, mer eller mindre strøm og mer eller mindre tid for å topplade og omdanne blyet til litt over 100% hver gang batteriet ble brukt. Et startbatteri med 40 til 120Ah, som vanligvis får så lite utlading som skjelden mer enn 0,2 til 1% av bat-kapasiteten per start trenger faktisk bare litt vedlikeholdspenning og lite strøm for å kunne regeneres etter en start. Så blir det forståelig helt noe annet med forbruksbatterier som utlades med 25 til 60% av en kapasitet mellom 200 og 1000Ah. Bortsett av at en W-regulator reduserer strømmen så snart spenninger begynner å øke (husk vår “maskinist”) er det også et sjeldent tilfelle hvis W-regulatorens fast innstilte spenning passer til det som forskjellige batteriene trenger. Men selv om ladesluttspenningen skulle stemme vill en W-regulator aldri kunne sørge for at dynamoen yter det den kan og er beregnet for. Tviler man da må man bare sjekke dette: Kontrollerer regulatoren din spenninger direkte på batteriet? Tilpasses spenningene mht. batteriets temperatur? Oppnær spenningen optimalt ladesluttspenning, dvs. spenningen som dine batterier trenger? (datablad) Leverer dynamoen din maksimal effekt som den kan? Med bare en “Nei” lønner seg oppgradering for deg allerede. Det finnes flere krav som kan stilles, men dette er minste kravene som bør stilles hvis batterier skal virke ordentlig Sjekk gjerne også vår FAQ for flere forklaringer.
Sterling Digital Høyeffektregulator